>

Sunday, April 16, 2006

pemberontakan bersenjata

Jarang sangat gerakan/pemberontakan bersenjata melawan pemerintah yg berjaya.

Di Filipina berpuluh2 tahun komunis lawan marcos... tak berjaya juga.gerakan islam (MNLF dan MILF) pun gagal juga sampai sekarang.

Di Acheh pun begitu juga... akhirnya terpaksa berdamai juga.

Di selatan Thailand pun gagal.

Di Timur Timor dulu keadaan dia lain sikit. Mereka berjaya sebab kebanyakan menganggap Indonesia penjajah dan kemudian ada pertukaran pemimpin dan perubahan dasar di Indonesia. Lagipun mereka mendapat sokongan masyarakat antarabangsa.

Di Malaysia komunis berjuang puluhan tahun, gagal juga. Perjuangan melawan penjajah insyaallah boleh berjaya. Tak taulah kalau orang sabah anggap mereka kena jajah... tapi oleh siapa? Oleh orang semenanjung?

Kita membentuk Malaysia bukan atas dasar jajah menjajah. Ada pilihanraya, ada konsensus drp rakyat Sabah sendiri. Malah ada syarat2 khusus yg dikenakan. Pemerintahan peringkat negeri tetap ada. Malah mereka pun boleh tentukan pemimpin dan kerajaan peringkat pusat. Dan sama2 memerintah pusat.

Mereka tidak dinafikan hak mereka. Kalau orang Sabah anggap semenanjung penjajah, orang semenanjung pun boleh anggap begitu pada mereka sebab mereka pun mendapat dan berkongsi nikmat drp kemajuan semenanjung.

Masalah Sabah berkaitan pendatang ni memang unik sikit. Ada org kata sebab kepentingan politik dan kaum atau agama tertentu. Saya pun kurang arif tentang itu. Tetapi jika ia menimbulkan masalah besar sekarang juga masa depan, kenalah semua orang tengok2 dan perati perkara ini dgn serius. Dan lakukan sesuatu untuk menyelesaikannya.

0 Ulasan. Terima kasih.

Post a Comment

Kembali ke Muka Utama